Museo Museo de Mallorca
Inventario 09551
Clasificación Genérica Arts plàstiques; Escultura; Objecte funerari
Objeto/Documento Làpida funerària
Autor/a Oliva, Antoni
Título Lauda sepulcral dels Oliva amb la Dormició
Materia/Soporte Pedra
Pigment
Or
Técnica Relleu
Policromia
Daurat
Dimensiones Alçària = 112 cm; Amplària = 16 cm; Longitud = 93 cm
Descripción Placa central emmarcada per sengles pinacles que suporten dos arcs conopials retallats sobre un fons d´arcuacions cegues; a la base, un sòcol presenta la inscripció Sepultura del sènyer n´Antoni Oliva he dels seus.
Cada un dels pinacles arranca des d´un escut heràldic que figura l´emblema dels Oliva:faixa horitzontal carregada de tres olives ordenades en barra.
La peça central representa la Dormició de la Mare de Déu. Està organitzada en dos plans; a l´inferior hi ha set apòstols asseguts, i al superior hi ha els altres cinc apòstols al costat de dos àngels i la figura central de Crist, que recull l´ànima de la Mare de Déu en forma de nena. Al centre del grup jeu Maria, exànime, en un llit rectangular cobert de teles. Hi destaca la profusió de plecs, fins i meticulosos, que serveixen per estructurar cadascuna de les figures amb molta plasticitat. El treball preciosista es repeteix en els elements arquitectònics de l´emmarcament.
Iconografia Dormició
Inscripciones/Leyendas Part inferior, Català
SEPULTURA·DELSÈYER N´ANT / ONI OLIVA HE DELS SEUS
Datación 1400[ca]
Contexto Cultural/Estilo Gòtic
Lugar de Producción/Ceca Mallorca (Illes Balears (p), Illes Balears (c.a.))
Uso/función Funerari
Descriptores Onomásticos Oliva, Antoni (orfebre)
Lugar de Procedencia Palma
Lugar Específico/Yacimiento Convent de Sant Francesc, claustre
Clasificación Razonada El titular de la sepultura, Antoni Oliva, va ser un dels grans argenters mallorquins de l´època, a l´entorn del 1400. L´ofici d´Oliva i el seu magnífic treball, documentat en la creu processional de Porreres, Mallorca, han permès atribuir-li l´autoria de la lauda sepulcral. La formació dels argenters incloïa l´aprenentatge de tècniques escultòriques; en aquest cas, la forma i estil que es donen a les figures que decoren la creu de Porreres coincideixen amb la concepció i la tècnica que es mostren a la coberta de la sepultura, treballada amb la minuciositat i la precisió de l´orfebre.
Aquest petit i ric conjunt procedeix del claustre del convent palmesà de Sant Francesc, d´on es va retirar a conseqüència de la Desamortització al segle XIX. Una descripció del 1785 i una estampa del segle XIX han permès identificar-lo i restituir el conjunt.
Bibliografía BARCELÓ, M.; BOVER, J.m.. Historia General del Reino de Mallorca 2. 1841. P. 1075-1076.

DOMENGE MESQUIDA, J.. La creu de Porreres i l´argenter Antoni Oliva. Porreres: 2002. p. 34-36.

DOMENGE MESQUIDA, J.. VV.AA.. La tumba del orfebre Antoni Oliva. Una arquitectuta gótica mediterránea. València: Generalitat Valenciana, 2003, p. 177-180.

OLEZA Y DE ESPAÑA, Jaime. Llibre de Antiguatats de la Iglesia del Real Convent de Sant Francesch de la Ciutat de Mallorca. Copia de un manuscrito del Donado Ramón Calafat. Palma: Imprenta de Guasp, 1928.

Palou i Sampol, J.M.. Antoni Oliva. Dormició. Devers 1400. Mallorca gòtica. Barcelona-Palma, 1998-1999 [catàleg de l`exposició]. Palma: 1998, p. 251-252.

QUIROGA CONRADO, Magdalena [de]. Patrimoni heràldic del Museu de Mallorca. Palma: 01/01/1900. 234. Anàlisi heràldica.

ROSSELLÓ BORDOY, G.. Museo de Mallorca. Salas de Arte Medieval. Madrid: 1976. P. 44.
Catalogación Palou Sampol, Joana Maria
Subir

© Ministerio de Cultura | v49.0 Accesibilidad | Mapa Web | Créditos | Contacte con Cer.es | Condiciones de uso | NIPO: 551-09-131-6